A “soft skills”, magyarul puha készségek az interperszonális tulajdonságaidat
jelentik. Ezek a készségek ugyanolyan fontosak, ha nem fontosabbak mint a hard
skillek (kemény képességek), melyek inkább az iskolában megszerzett lexikális
tudásodhoz kapcsolódnak.

A veleszületett készségeinket leginkább önismeret útján tudjuk felismerni,
majd tovább fejleszteni. Fontos tehát képben lenni, hogy miben is vagyunk jók,
mi különböztet meg minket a munkaerő piacon, azon túl, hogy miről van papírunk.

Amikor állásra jelentkezel, ezeket a tulajdonságokat érdemes megemlíteni az
önéletrajzban is. E mellett akkor is fontos, ha vállalkozásban gondolkozol,
mivel ebben az esetben is a sikered titkát jelentik, vezetőként pedig
elengedhetetlen tudatosan fejleszteni őket.

soft-skillek-puha-készségek

16 soft skill / puha készség, melyre érdemes odafigyelned

1. Munkamorál

A munkamorál a tudás és tanulás iránti nyitottság, a munka iránti tisztelet
terén jelenik meg. Akinek nagy a munkamorálja alázatosan fordul az elvégzendő
feladatokhoz, időben és teljes tudásának megfelelően teljesíti azokat. Mondanom
sem kell, mekkora jelentősége lehet ennek a tulajdonságnak az előmenetel
szempontjából.

2. Kommunikáció

A kommunikáció kiemelkedően fontos készség karrierépítés szempontjából. Az
embernek képesnek kell lennie a személyes, írott és telefonos beszélgetés során
kifejeznie magát. Különböző kultúrájú, nyelvű, életkorú, tisztségű emberekkel
is meg kell tudni értetni magunkat. A hatékony kommunikáció része, mások
meghallgatása, az empátia, és a nonverbális kommunikáció alkalmazása.

3. Önbizalom

Az önbizalom és önértékelés része a személyiségednek. Megjelenik a
viselkedésedben, a megjelenésben, az elvégzett munkában és az életmódódban is.
A sikeres emberek ösztönösen vonzódnak a magabiztos egyéniségekhez, akik
biztosak szakmai készségeikben. Az önbizalom nem keverendő össze a
beképzeltséggel, csupán arról van szó, hogy tiszteled magad, tisztában vagy
értékeiddel és kiállsz mellettük.

4. Pozitív attitűd

Minden ember ösztönösen vonzódik az optimista hozzáálláshoz. Olyan csapatban
lehet fejlődni, ahol adott a lehetőség a haladáshoz, melyhez fontos az előre
tekintő és pozitív hozzáállás az adott feladathoz, szituációhoz. Ha rossz a kedved,
akkor is próbálj mosolyt csalni az arcodra, az adott feladatra koncentrálni. Ne
hagyd, hogy negatív gondolataid elakasszanak a munkában.

5. Rugalmasság

A rugalmasság itt nem feltétlen az időbeli rugalmasságra vonatkozik, hanem
arra, hogy a feladatok között képes legyél könnyedén átváltani. Érdemes a
feladatokat úgy sorba tenni, hogy a legfontosabb kerüljön elsőként elvégzésre,
ám ha adódik egy nem várt probléma, képesek legyünk az át strukturálásra.

6. Rendezettség

Jól szervezettnek lenni általában vele született tulajdonság, vagy olyan
amit a szüleidtől tanultál meg. A hatékony munkavégzéshez hatalmas előny a strukturálás,
csoportosítás, feladatleosztás képessége. Gondoljunk bele, ellenkező esetben,
mi történik amikor eltűntet az ember egy olyan dokumentumot, ami
létfontosságú… Időt és energiát takarítunk meg, ha rendezetten tartjuk
gondolatainkat, feladatainkat és a környezetünket is.

7. Érzelmi tudatosság

A munkavégzés során és az élet minden területén fontos az önkontroll. Itt
jön elő, hogy hogyan bánunk önmagunkkal és másokkal. Milyen a kapcsolatunk
saját magunkkal? Hatalmas előny ha értjük, hogy mikor mire van szükségünk és
ezt képesek vagyunk kifejezni, megfogalmazni és mások felé kommunikálni. Az
önismeret ezen része kiterjed a személyes kapcsolatokra, a helyzetek
megítélésére, a problémamegoldásra és a konfliktuskezelésre.

8. Kezdeményezőkészség

A képesség, hogy új ötletekkel és megoldásokkal állj elő. Adott esetben
érdekes feladatokat, témaköröket találj ki. Illetve a felmerülő szituációkban
megtaláld a megfelelő személetet, mely segít a tovább haladásban. Úgy gondolom,
hogy ez egy alábecsült képesség, ami kifejezetten hasznos lehet ha
kutatás-fejlesztés vagy marketing területen helyezkedsz el.

9. Időmenedzsment

Az idő hatékony menedzselése elengedhetetlen minden munkahelyen. Tudnod kell
prioritásokat felállítani, feladatokat leosztani vagy szükség esetén újra
strukturálni. Hasonlít a rendezettséghez.

10. Alkuképesség

Az alkuképesség magába foglalja a meggyőzés és befolyásolás képességét, illetve
az olyan megoldások meglátását mely előnyösen érinthet minden felet. Ez a
tulajdonság kifejezetten hasznos az üzleti életben, tárgyalásokon és partneri
együttműködések feltételeinek kialakításában.

11. Kreativitás

Akár alkalmazottként akár vezetőként a kreativitás és az innováció ad
szikrát a munkában. Az önéletrajzban érdemes feltüntetni ezt a készséget is,
illetve ha van olyan elfoglaltságod, projekted, ami kapcsolódhat hozzá, akkor
érdemes ezt is bemutatni egy portfólióban. Amennyiben vállalkozásban
gondolkozol érdemes építened erre az adottságra. Manapság az ötletek értéke
egyre nő a piacon, ráadásul ez egy olyan tudás melyet nem lehet automatizálni.

12. Vezetői szemlélet

A vezetés nem mindenkinek való. Az emberek, csoportok vezetése felelősséggel
jár, illetve más készségekre van szükség, mint egy munkavállalónak. A hatékony
működéshez képesnek kell lenni mások irányítására, a feladatok hatékony
leosztására, ellenőrzésre, felülvizsgálatra, kollégák támogatására,
problémamegoldásra, helyzetfelismerésre. Ezek a készségek már akkor
megmutatkozhatnak, amikor még nincs a kezed alatt ilyen pozíció, mégis látszik,
hogy képes lennél rá.

13. Csapatmunka

A csapatmunkára való képesség elengedhetetlen bármely munkahelyen. Képesnek
kell lenni tisztelni másokat és mások véleményét, meglátásait, néha el kell
engedni saját nézeteinket a hatékony munka érdekében. Képesnek kell lenni a
közös gondolkodásra és a feladatok felosztására, a közös cél szem előtt tartása
során. A csapatmunka része, hogy felelősen végzi el az ember a rábízott munkát,
elfogadja a kritikát és építő visszajelzést ad másoknak.

14. Megbízhatóság

Sokan nem vállalnak felelősséget tetteikért, munkájukért, hibáikért. Ez
azért lehet, mert félnek az elítéléstől. Természetes, hogy az ember hibázik
néha, érdemes felvállalni ezeket és tanulni általuk.

15. Önmotiváció

Bármennyire szeretjük a munkánkat, természetes ha időről időre elveszítjük a
motivációinkat. Ilyenkor hiányzik a belső ösztönzés, mely segítene reggelente jókedvvel
megfogni a munkát. Hasznos tulajdonság, ha ilyenkor képesek vagyunk tudatosan
kezelni a szituációt. Mérjük fel saját igényeinket, tartsunk szünetet,
szerezzünk inspirációt, értékeljük újra céljainkat és a szükséges lépéseket,
majd legjobb tudásunk szerint térjünk vissza a ránk váró feladatokhoz.

Itt bővvebben olvashatsz a motivációról.

soft-skillek-puha-készségek

16. Döntéshozás

A hatékony döntéshozás az intuíció és a logikus érérvek használatával
történik. Szükséges hozzá a helyes helyzetfelismerés, következtetések levonása
és gyakorlati problémamegoldás.

Ezek a képességek mind-mind fejleszthetőek, de valószínű, hogy nem egyet már
most is erősségként ismertél fel saját magadban. Ezekre érdemes építened és
tovább is fejlesztheted őket.

A készségek fejlesztéséhez elengedhetetlen az önismeret és a feladatok
próbálgatása. Idővel fejlődni fogsz a hiányos területeken, így nem kell
megijedni, ha nem érzed magad erősnek mindegyikben.

Te melyik soft skillt tartod magadénak? Miben kell fejlődnöd leginkább?

Források: WikiJobs.com , Careeraddict.com, The Forbes.com