Az önmotiváció az egyik fő tényező, mely hozzájárul az eredményességhez, ám ez nem mindig könnyű. Hogyan is lenne lehetséges folytatni a munkát, ha nincs benne szíved-lelked?!

Tudnod kell, hogy a motiváció hiány egy teljesen normális jelenség, mely minden ember számára kihívásként jelenik meg a minennapok során. A képes vagy túllendülni rajta, nőni fog a kitartásod, saját magad erősíted és idővel fejlődhetsz.

Mindenkinél egyedi, hogy mi az ami motivációt ad. Ami az egyik emberek ösztönző, az a másiknak nem felétlenül. A legjobb megoldás, ha magad megismerése által meghatározod, mi a motiválatlanság kiváltó oka, majd megpróbálsz megoldás találni az adott helyzetre.

Ebben a cikkben megpróbálunk meghatározni, néhány általános tényezőt, mely segíthet megtalálni az elakadásod gyökerét.

Fischbach kutatásai során sikerült meghatározni néhány megoldást, melyek minden ember számára motiválóan hatottak a céljaik elérésében. Olyan módszereket határozott meg, melyek nem tesznek különbséget a között, hogy valaki fogyni szeretne, megtanulni a tanagyagot, vagy betartani az újévi fogadalmát.

A hatékony önmotiváció tényezői

Állíts konkrét és elérhető célokat

A célkitűzés kiemelkedően fontos a feladatok elvégzése során. Értékesítés során érdemes például konkrét számokat meghatározni. Akik így tesznek több üzletet képesek kötni, mint azok akik cél nélkül indulnak útnak. Mikor fitnesszcéljainkhoz kötötten meghatározunk pl. 10 000 lépésszámot nagyobb valószínűséggel teljesítjük azt, mint ha ez nem lenne konkrétan kitűzve.

A nem konkrét célok nem eléggé hatásosak. Kerüljük a hozd a “tőled telhető legjobbat”, vagy “minél többet” jellegű célmeghatározásokat. Ezek nem motiválóak.

Külső és belső motiváció egyensúlya

A céloknak belső motivációt is adniuk kell, nem csak külsőt. Fontos, hogy tudj a céllal azonosulni és a sajátodnak érezd. Külső motiváció lehet mások által kínált jutalom vagy büntetés. Belső motiváció, amikor személyes sikerként tudod elkönyvelni a teljesítményedet és látod annak előnyeit saját életedre nézve.

Ha olyan munkát végzel, ahol nem érzed magad hasznosnak, nem tudsz azonosulni az értékekkel könnyen motiválatlanná válhatsz. Ez egy teljesen temrészetes helyzet. Próbáld meg kielemezni, miért érzed magad haszontalannak a munka terén és mi az amivel azonosulni tudnál. Előfordulhat, hogy kommunikációval és a munkatársak segítségével megoldható a helyzet de az is lehet, hogy árjösz nem ez a te helyed, munkahelyet váltasz.

Jutalmazd magad

A feladatok apró lépésekre bontása lehetővé teszi, hogy minden feladat után saját magad számára kiszabott jutalmazást vezess be. Gondold végig mi az ami motiválhat téged és könnyedén beiktatható a feladataid közé. Például jutalom lehet egy 10 perces szünet, séta a szabadban, egy kocka csoki, kávé, vagy bármi más, ami számodra ösztönző.

Tartsd fent a fejlődést

Koncentrálj a következő lépésre vagy tennivalóra. Minden apró feladat közben is tartsd szem előtt, hogy már nincs sok a következő jutalomig. Ebben a lépésben az is fontos, hogy ne legyenek túl nagyok a lépések. Határozd meg a munkafeladatokat a szerint, ahogy neked a legjobb.

Hatékony és hasznos ha a teendőket listába szeded, majd kipipálod miután elvégezted őket. A pipálgatás bizonyítottan motiváló, mivel boldogsághormont szabadít fel a gondolat, mi szerint végeztél egy újabb feladattal. Találd meg az egyensúlt itt is a hatékonyság érdekében.

Kapcsolódj másokkal

Mikor látod, hogy van egy nálad jobban teljesítő munkatárs két féle képpen reagálhatsz. Az egyik, hogy inspirál és megpróbálod felvenni a tempót, a másik hogy elveszted tőle a kedved.

Az ember társas lény, így szüksége van külső interakciókra is a feladatvégzések során. Mikor látsz egy nálad hatékonyabban működő munkatársat a passzív megfigyelés helyett érdemes vele kommunikálni, megkérni hogy árulja el hatékonysága titkát. Ez által létre jöhet köztetek egy értékes munkakapcsolat, mely mindkettőtök számára pozitívan hathat. Segíthettek egymásnak a munkában.

Összefoglalva

A pozitív pszichológiában a flow vagy áramlás olyan mentális állapotot jelent, amely során valaki teljesen elmerül, minden figyelmével fókuszál egy adott feladatra, vagy tevékenységre melyet élvezettel végez. Ez az érzés sajnos mulandó és nehezen megfogható a mindennapok során. Sokszor érezhetjük magunkat kűzdelmesen és elakadva a feladatok között. Ezekben a helyzetekben segíthetnek a külső és belső motivátorok, melyek ösztönözhetnek minket erőnk kiaknázásában. Figyelmünk tudatos irányításával és másokkal való kapcsolódással közeledhetünk céljainkhoz. Az önmotiváció az egyik legnehezebben elsajátítható készség, de kulcsfontosságú a siker szempontjából.

Neked mi az ami segíteni szokott az elakadások során?

Forrás: hbr.org